Nějakou dobu jsem uvažoval, zda tento článek psát, protože rozhodně nejsem ten kdo by měl hodnotit, jak někdo létá, zejm. když jde o lidi, kteří mají opravdu „nalétáno“ hodně , ale čím více jsem uvažoval nad původním článkem, tím více mi přišlo, že tohle nebylo dobře a psát o tom jako o návodu, jak to dělat, už vůbec ne.
Tedy hurá do toho. Původní článek vyšel ve Flying Revue 5/2020 (str. 40) „Dvě zelené“ , autor Jiří Pruša. Předesílám, že Jiří Pruša má nalétáno opravdu hodně a na letadle OK-LEX (WT9 Dynamic) byl všude možně po světě….(což možná je součást problému).
Pointa článku (bohužel na webu jsem nedohledal) spočívá v tom, že při letu z Příbrami do Břeclavi před přistáním v Břeclavi pilot zjistil, že mu nesvítí jedna z kontrolek podvozku (tj. místo „tří zelených“, jen dvě). Z Břeclavi kde věž nefungovala, přeletěl do Kunovic, kde věž fungovala, aby se mu na podvozek mrkli, ukázalo se, že podvozek je venku….
Pokud by někdo čekal, že tady příběh končí, v Kunovicích přistál a pointa byla v tom, mít záložní letiště, kde funguje nějaká služba, tak je na omylu… a zároveň začíná ta část článku („návodu“), se kterou si troufám nesouhlasit.
Pilot pokračoval na původní cíl Břeclav s vytaženým podvozkem a tam přistál (dle J. Pruši: „Na přistání jsem šel velmi opatrně a přistával jsem raději s náklonem napravo. Ještě jsem se přeci jen obával, že by levá část podvozku nemusela být zajištěná a mohla by zkolabovat.“) Přistání proběhlo….ale příběh opět nekončí.
Vzlet a odlet zpět směr Příbram, ovšem už se zataženým podvozkem a tedy alespoň v rámci přípravy zjištění, zda někdo v Příbrami bude na věži, aby se podíval před přistáním na podvozek (!!!!). Přistání opět na dvě zelené po vizuální kontrole z věže. Vada byla ve spínači kontrolky levé podvozkové nohy.
Poučení z článku dle J. Pruši: „Je dobré nelétat s palivem na doraz a je taky dobré mít v hlavě připravené řešení pro podobné situace. V tomto případě stačilo si uvědomit, které nejbližší letiště má službu a pořádat tam o pomoc.“
Musím přiznat, že vše počínaje odletem z Kunovic mi nepřijde jako něco, co by člověk měl napodobovat anebo dokonce prezentovat v článku jako návod. Rozumnější by bylo asi v Kunovicích přistát, vyřešit (na zemi) otázku funkce kontrolky případně stavu podvozku a pak pokračovat, než se před každým přistáním klepat, zda se povozek vysune/nesloží (notabene když na palubě mám pasažéra). „Black swan“ scénář, kdy mohlo dojít k výpadku signalizace podvozku a následně i ovládání podvozku je možný, stejně tak, že nefunkční kontrolka může být počátkem něčeho jiného. V každém případě proto v letadlech ty kontrolky jsou, abychom věděli, zda nějaké věci fungují nebo ne… úmyslně létat s nefungující signalizací čehokoliv mi nepřijde jako profesionální (a bezpečné).
O to více mě překvapil závěr článku, kdy místo „nelétejte s letadlem, kde vám signalizace nefunguje“, autor dochází k shora uvedenému závěru, že je třeba vzít víc paliva a mít záložní letiště, kde funguje nějaká služba. Prezentovat to pak v článku jako návod už mi přijde jako vůbec špatně – ono to může 100x vyjít a po 101 někomu ne….