Nestačilo Stačilo!  !??

21.10.2024 000 16:20

Následující text vyjadřuje osobní názor autora a nebyl nikým včetně orgánů KSČM schválen.

Předchozí volby a dosažené „úspěchy“ do Evropského parlamentu a do krajů pod hlavičkou Stačilo!  poněkud namlsaly KSČM,  která  najednou  zjistila, že „bez komunistů“  se volební kampaň dělá tak nějak snáze.

Nepovažuji výsledek voleb do Evropského parlamentu ani do krajů za úspěch osobností, které bychom přitáhli z jiných (koaličních) stran, ani za úspěch našich koaličních partnerů a jejich voličů (podíváme-li se do minulosti, tak počet hlasů pro SD-NK a ČSNS byl v řádech stovek – naprosto zanedbatelné).   Tyto strany ale umožnily formálně vznik koalice (kterou nelze dělat v jednom) a značky „Stačilo!“ a řekněme daly z pohledu nekomunistické veřejnosti KSČM nádech demokratické strany, která si našla (demokratické) kamarády.   Pokud je zde nějaký úspěch (zajímavá otázka zasluhující samostatnou úvahu), tak především díky nasazení některých lidí (mj. předsedkyně KSČM a tiskového oddělení KSČM) a díky podstatně agilnější propagaci značky Stačilo! než byla propagace značky KSČM v minulosti.   Nějaká reálná analýza výsledků v kontextu /úspěchu/ nám totiž chybí.

Výhodou voleb do EP i do krajů byla nesporně skutečnost, že uzavírací klauzule (tedy to zda se strana dostane) byla v obou případech hranice 5%, nezávisle na počtu členů koalice nebo na skutečnosti, že strana jde sama.   Stačilo! tedy přinášelo výhody a zdánlivě žádné riziko pro KSČM.

Bohužel tento úspěch začíná zavánět mnoha problémy do budoucna, pokud by se KSČM rozhodla výrazněji „postačilovat“.

Do voleb do Poslanecké sněmovny PČR  v roce 2025, které jsou z pohledu naší strany i směřování země klíčové,  můžeme  jít v zásadě ve 3 konfiguracích:

  1. Samotná KSČM – s nutností překonat 5% hranici, což je vzhledem k posledním průzkumům risk a může se snadno stát, že zůstaneme i nadále mimo PSP  (5,3% – průzkum říjen 2024).
  2. Koalice stran – nutno získat 8% (dvě strany) nebo 11% (tři a více stran) – to je vzhledem k výsledkům do krajů v obou případech nereálné, protože i v koalici (3 stran) se v průměru potácíme kolem 5-7%, a to bez započtení Prahy, která může výsledek výrazně ovlivnit (v náš neprospěch).
  3. Nový „volební subjekt“ – v našem případě zaregistrované hnutí Stačilo! – na jehož kandidátce by byli kandidáti KSČM, případně kandidáti dalších stran, přičemž by se na nás vztahovala hranice „jen“ 5%, a ta by „snad“ byla takto dosažitelná (i když rozhodně bez záruky – viz bod 2 a 1).

Z pohledu využití již existujícího PR Stačilo a volební matematiky je varianta „3“ řekněme nejjistější, co se reálné možnosti dostat do PSP týká.  Varianta „2“ je nepoužitelná zcela a varianta „1“ je přinejmenším riskantní.

Řeklo by se tedy, že není co řešit…. Jestliže bude Stačilo! razit program KSČM a umožní kandidaturu našich lidí a úspěšný návrat do PSP, tak to zní jako dobrý nápad……ALE…

Dokud existovalo Stačilo pouze jako koalice, značka, volební slogan, tedy věci závislé plně na KSČM, nepředstavovalo zásadní problém, s registrací jako nezávislého politického hnutí, svébytného politického subjektu, vzniklo úplně nové politické zvířátko a s ním přichází potenciální pro KSČM dost zásadní potíže.

První problém je otázka samotného vlivu Stačilo! na politiku a  existenci KSČM.

Je zřejmé, že s dalšími a dalšími volbami se KSČM stává čím dál více závislá na značce Stačilo!,   fungovalo to 2x, tak proč ne potřetí ? ….a po čtvrté….atd.  S každými dalšími volbami pod značkou Stačilo! bude těžší  kandidovat pod hlavičkou KSČM až to jednoho dne dojde do situace, kdy v reálu bude potřebovat KSČM  hnutí Stačilo!  více než hnutí Stačilo!  stranu KSČM ,  resp. do situace, kdy postupně KSČM „vymizí a vymře“ a zůstane jen prázdná skořápka hnutí  Stačilo! , která se bude dle voleb vždy naplňovat novým programem …. a novými lidmi a kdo „to“ bude řídit bude velká neznámá.  V každém případě místo snahy revitalizovat KSČM a pokusit se stranu opět vybudovat a snažit se o úspěch ve volbách podložený členskou základnou a její prací, se posouváme ke snadné cestě  hnutí/straně nevratně voličského typu, kdy každé volby budou znamenat lákání občanů reklamní kampaní ve stylu supermarketu jménem ANO.   A voliči se budou rozhodovat podle toho, co jim kdo zrovna slíbí (a jak moc to nedodrží) a ne podle toho jaký v reálu strana má dlouhodobý program a jací lidé v ní jsou, přestože alespoň dle mého mínění poptávka po konzervativní levicové straně poroste, protože v tomto prostoru vzniklo úplné vakuum.

Druhý zásadní problém je čistě organizačně – ekonomicko – mocenský. 

Stačilo! není nějak závislé na KSČM, není to nějaká naše dceřiná společnost.  KSČM není schopna ho ovládat krom „osobních“ vazeb na vedení a bude jen na Stačilo! (a lidech, kteří ho budou kontrolovat)  jak sestaví kandidátky, tedy kolik členů KSČM tam bude a kteří.   Naše nominační konference a schvalování kandidátek v KSČM , celý ten demokratický proces od „výroček“ až po krajskou konferenci  bude v reálu ústit jen v „návrh“ pro Stačilo! (a jeho vedení).

A jelikož jde o peníze až na prvním místě,  máme tady otázku financí – jde jednak o příspěvky za mandáty 900 000 Kč/ročně za poslance/senátora.    Příjemcem by bylo hnutí  Stačilo! na jehož kandidátce by byl dotyčný zvolen – nebylo by tedy podstatné, že ho tam nominovala KSČM či že dotyčný je/není členem KSČM, ale že byl zvolen za hnutí Stačilo!, a to bude příjemcem peněz za mandát a v případě překročení alespoň 3% (do PSP) i stálého příspěvku na činnost  (min. 6 000 000 Kč/ročně  – zbytek dle dosaženého počtu % max. 10 000 000 Kč/rok).  Případně v budoucnu příspěvku na fungování politického institutu.

(blíže https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-424?text=424%2F1991#p20 )

Dále bude také příjemcem částky na volební náklady, což je při dosažení min. 1,5% (do PSP) 100 Kč/hlas (pro představu např. v roce 2017 – KSČM 393 100 hlasů = 39 310 000 Kč).   

(blíže https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-247?text=247%2F1995#p85 )

Příjemcem veškerých těchto financí by bylo hnutí Stačilo! a KSČM až sekundárně, pokud by si to „nějak zasmluvnila“.   V každém případě by to byla KSČM, kdo by byl v důsledku ekonomicky závislý na hnutí Stačilo! (a ne naopak) a na rozhodování vedení tohoto hnutí, které by KSČM nějak nepodléhalo (např. bylo by jen na něm, zda nám ty peníze opravdu dobrovolně pošlou anebo se o ně budeme nějak handrkovat). Nestačila nám zkušenost s Levým blokem….?

Je jasné, že Stačilo!  se jeví  na první pohled jako ta jednodušší a praktičtější cesta návratu do parlamentu (což i je), ale pokud bychom chtěli jít touto cestou  „přemalování“ strany, resp. jakéhosi „soft-přejmenování“  mohli jsme tak učinit již před  30 lety – místo KSČM založit nějakou Demokratickou  lidově socialistickou  stranu  a vyhnout se spojování s KSČ (a komunismem)  a předchozím režimem…. Jestliže se k tomu odhodláváme teď, může se ukázat, že nastupujeme cestu bez návratu a v budoucnu nebude mít KSČM dost sil fungovat jako samostatná strana se svým programem. Nejsme právě svědky začátku dobrovolného definitivního konce KSČM jako politické síly ?

Asi by bylo možné variantu Stačilo! připustit jako dočasné, na tyto volby omezené řešení „návratu“ do PSP s tím, že v dalším obodobí se začne daleko výrazněji pracovat na obnově KSČM jako nezávislého subjektu, který by naopak sám měl přitahovat voliče stran jako je SOCDEM, levého křídla Pirátů a levicových mikro-stran (typu KSČ) a nehledat všelijaké berličky (Stačilo), ale vůbec si nejsem jist, zda v budoucnu odoláme svůdnosti tohoto řešení a v letech dalších následkům výše nastíněným.